A PROPOSED FRAMEWORK OF CAREER-ORIENTED COMPETENCES FOR LOWER SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Xuân Tấn Mai , Thanh Nga Nguyễn , Thanh Huy Lê , Thanh Trung Tạ

Main Article Content

Abstract

Fostering career-oriented competence for lower secondary school students is important in the 2018 Vietnam General Education Curriculum. Based on the analysis of related theories in career education, the structure of competence and career orientation competence in some studies, psychological characteristics of lower secondary school students, and the requirements for career orientation competence in the 2018 Curriculum, this study proposes a framework of career-oriented competence for them. Competence consists of three components: self-awareness and self-influencing factors in career orientation; exploring the world of career; and making decisions and carrying out plans for career orientation. Each component consists of two elements, and each element has some behavioral indicators. In total, there are 6 elements and 30 behavioral indicators. The framework serves as a reference for developing assessment tools and proposing measures to develop this competence for lower secondary school students, ensuring the effectiveness of student streamlining after lower secondary schools.

 

Article Details

Author Biographies

Xuân Tấn Mai,

ThS. NCS chuyên ngành Lý luận và Phương pháp dạy học bộ môn Vật lí

(Khoa Vật lí, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng)

Thanh Nga Nguyễn,

Giảng viên Khoa Vật lý

Thanh Huy Lê,

Giám đốc Trung tâm Bồi dưỡng Nhà giáo và Cán bộ quản lý

Thanh Trung Tạ,

Học viên cao học chuyên ngành Lý luận và Phương pháp dạy học bộ môn Vật lí

(Khoa Vật lí, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh)

References

Dung, H. (2022). Sinh viên ra trường làm trái ngành: Chông chênh hướng nghiệp [Graduates work in the opposite field: Tottering Vocational Guidance]. http://daidoanket.vn/sinh-vien-ra-truong-lam-trai-nganh-chong-chenh-huong-nghiep-5702461.html
Duong, G. T. H., Tran, T. T., Le, T. T. T., & Hoang, G. T. (2021). Công cụ tư vấn định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học cơ sở [Vocational Guidance tool for junior high school students]. University of Education Publishing House.
Education Department, New York State. (2016). Learning Standards for Career Development and Occupational Studies at Three Levels. https://www.nysed.gov/sites/default/files/programs/career-technical-education/cdoslea.pdf
Geistfeld, L. V., & Drier, H. N. (1992). Career Orientation Planning Profile (COPP) pilot study: An assessment of benefits and outcomes. Journal of Career Development, 19(2), 125-135. https://doi.org/10.1177/089484539201900206
Hoang, H. B. (2015). Năng lực và đánh giá theo năng lực [Competence and competence-based assessment]. Ho Chi Minh City University of Education Journal of Science, 6(71), 21-32. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.0.6(71).667(2015)
Le, T. B. N. (2023). Nghiên cứu đề xuất cấu trúc năng lực thích ứng nghề của sinh viên ngành Giáo dục mầm non [Proposes the structure of occupational adaptability for students in Early Childhood Education]. Vietnam Journal of Education, 23(3), 54-59. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/644
Le, T. D. (2019). Thực trạng năng lực định hướng nghề nghiệp của học sinh trung học phổ thông [Career orientation capacity of high school students]. Vietnam Journal of Educational Sciences, 15(19), 36-41. http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/files/bai_so_7_so_19_2019.pdf
Le, V. H., & Le, N. L. (2001). Tâm lí học lứa tuổi và Tâm lí học sư phạm [Age Psychology and Pedagogical Psychology]. Vietnam Education Publishing House.
Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
McCowan, C., McKenzie, M., & Shah, M. (2017). Introducing Career Education and Development: A guide for personnel in educational institutions in both developed and developing countries. InHouse Publishing.
Ministry of Education. (2009). Career Education and Guidance in New Zealand Schools. https://nzcurriculum.tki.org.nz/content/download/2767/35051/file/Career-guidelines-web.pdf
Ministry of Education and Training – MOET. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể [General education curriculum]. (issued along with Circular No. 32/2018/TT-BGDĐT). https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Thong-tu-32-2018-TT-BGDDT-Chuong-trinh-giao-duc-pho-thong-403454.aspx
Ministry of Education and Training. (2018b). Chương trình Hoạt động trải nghiệm và Hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp [Experiential Activities and Experiential Activities, Vocational Guidance Curriculum]. (issued along with Circular No. 32/2018/TT-BGDĐT). https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Thong-tu-32-2018-TT-BGDDT-Chuong-trinh-giao-duc-pho-thong-403454.aspx
Nguyen, N. M. T. (2021). Mô tả và xây dựng cấu trúc năng lực viết văn bản nghị luận của học sinh trung học phổ thông theo định hướng Chương trình môn Ngữ văn 2018 [Description and structure of writing competence for argumentative essays for high school students in line with Vietnamese Language Arts and Literature curriculum 2018]. Ho Chi Minh City University of Education Journal of Science, 18(8), 1457-1469. https://vjol.info.vn/index.php/sphcm/article/view/67365
Nguyen, T. N., Tran, T. X. Q., Nguyen, P. U., & Ta, T. T. (2022). Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực stem cho học sinh phổ thông tại Việt Nam [An overview study on STEM competencies in the world and propose a STEM]. Vietnam Journal of Education, 22(10), 48-53. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/431
Nguyen, V. B. (2016). Đề xuất khung năng lực và định hướng dạy học môn Vật lí ở trường phổ thông [Competencies and physics teaching for development student’s competencies]. HNUE Journal of Science, 61(8B), 11-22. http://leo.hnue.edu.vn/portal/journals.php?articleid=4316
Patton, W., & McMahon, M. (2006). The Systems Theory Framework Of Career Development And Counseling: Connecting Theory And Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(2), 153-166. https://doi.org/10.1007/s10447-005-9010-1
Pham, T. H., & Nguyen, T. H. (2023). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học môn Sinh học [Developing career-oriented competencies in high school students through biology teaching]. Vietnam Journal of Educational Sciences, 19(1), 44-50. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12310108
Phoenix, H. (2011). Mô hình lí thuyết Cây nghề nghiệp [A theoretical model of occupational tree]. https://huongnghiepsongan.com/cay-nghe-nghiep/
Prime Minister. (2018). Quyết định 522/QĐ-TTg về việc Phê duyệt đề án “Giáo dục hướng nghiệp và định hướng phân luồng học sinh trong giáo dục phổ thông giai đoạn 2018 - 2025” [Decision No. 522/QD-TTg approving the Project “Vocational Guidance Education and Student stream orientation in General Education for the period 2018-2025”]. https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Lao-dong-Tien-luong/Quyet-dinh-522-QD-TTg-2018-Giao-duc-huong-nghiep-va-dinh-huong-phan-luong-hoc-sinh-pho-thong-382053.aspx
Thomsen, R. (2014). A Nordic perspective on career competences and guidance – Career choices and career learning. NVL & ELGPN concept note, Oslo: NVL.
Vu, C. T. (2018). Đề xuất khung năng lực giáo dục hướng nghiệp cho giáo viên môn Công nghệ ở trường phổ thông [Proposes a competency framework of career guidance education for Technology teachers at high school]. Vietnam Journal of Education, 437, 43-49.
VVOB Vietnam. (2013). Giáo dục hướng nghiệp qua hoạt động giáo dục nghề phổ thông [Vocational Guidance Education through General Vocational Guidance Education Activities]. VNU Publishing House.