CONTRIBUTIONS OF ANTHROPOLOGICAL THEORY TO THE ANALYSIS OF THE PROFESSIONAL PRACTICE OF TEACHERS: A CASE STUDY
Main Article Content
Abstract
Between knowledge taught during classtime and knowledge needed to be taught according to the syllabus always exists a big gap. The phenomenon explains the necessity of studies about the professional practice of teachers. How is the transition of knowledge from the syllabus into the classroom made? What are the constraints in this transition? What are the bases for the assessment of teacher’s teaching practice?The first part of the article introduces effective tools that the anthropological theory (in Didactic) brings about in the finding of the answers. The rest presents a small research conducted by us to show the effectiveness of the discussed theoretical tools.
Keywords
complex number, internal didactic transposition, referencing mathematical organizations
Article Details
References
Bosch M., Gascon J. (2004). La praxéologie comme unité d'analyse des processus didactiques. Dans Balises pour la didactique des mathématiques, 1-15. Grenoble: La Pensée Sauvage Édition.
Chevallard Y. (1991). Concepts fondamentaux de la didactique : perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 73-112,
La Pensée Sauvage, Grenoble.
Lê Thị Hoài Châu (2017). Dạy học hình học ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh, ISBN: 978-604-947-746-1.
Lê Thị Hoài Châu và Comiti C. (2018). Thuyết nhân học trong Didactic Toán. NXB Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh. ISBN: 978-604-958-410-7.
Lê Thị Huyền (2010). Số phức và ý nghĩa hình học trong dạy học ở chương trình phổ thông.
Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Lê Thị Thanh Tuyền (2012). Quan hệ giữa hình học và đại số trong dạy học số phức ở lớp 12. Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Thị Duyên (2009). Dạy học số phức ở trường phổ thông. Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Thị Minh Đào (2018). Nghiên cứu thực hành dạy học số phức trong bối cảnh thay đổi hình thức đánh giá. Luận văn Thạc sĩ, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.