AN ANALYSIS OF THE ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF ORAL INTERVIEW ASSESSMENT IN BUSINESS CHINESE SPEAKING COURSES

Tran Khai Xuân1, , Ho Ngoc Anh Thu
1 Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Main Article Content

Abstract

With the continuous development of Business Chinese teaching, the importance of speaking proficiency assessment has become increasingly prominent. At present, most universities widely adopt oral interview assessments as the final examination format in Business Chinese speaking courses. To gain deeper insights into the effectiveness of this assessment method in practice, this study conducts a questionnaire-based survey to collect students’ feedback on their testing experience. The research systematically analyzes the advantages of the oral interview format—such as its ability to evaluate language expression and facilitate interactive communication—as well as its limitations in areas such as contextual design, scoring standards, and fairness. Based on the data collected and analyzed, the study summarizes the current strengths and weaknesses of the interview format and proposes that future assessments consider shifting toward more individualized response formats. This would enhance objectivity and accuracy in evaluation, thereby better supporting the development of students’ real-world Business Chinese speaking proficiency.

Article Details

References

Hughes, A. (2003). Testing for language teachers (Tái bản lần thứ 2). Cambridge: Cambridge University Press.
Luoma, S. (2004). Assessing speaking. Cambridge: Cambridge University Press.
Nie, D. (2011). Phân tích đầu vào dễ hiểu trong bài thi nói tiếng Hán dạng phỏng vấn [Mianshi xing hanyu kouyu ceshi de ke lijie xing shuru tanxi]. Học tập tiếng Hán (Hanyu Xuexi), (2), 75–82.
Shen, S. Y. (2013). Nghiên cứu lý luận giảng dạy Hán ngữ thương mại và đổi mới phương pháp [Shangwu hanyu jiaoxue lilun yanjiu yu fangfa chuangxin]. Bắc Kinh: Nhà xuất bản Đại học Ngôn ngữ Bắc Kinh.
Sun, H. Y., & Liu, B. (2015). Nghiên cứu so sánh bài kiểm tra nói trên máy tính và phỏng vấn truyền thống [Jizhu koushi he chuantong mianshi de duibi yanjiu]. Kỳ thi Trung Quốc (Zhongguo Kaoshi), (8), 6. https://doi.org/10.3969/j.issn.1005-8427.2015.08.007
Zhang, S. S. (2018). Nghiên cứu so sánh bài kiểm tra nói tiếng Anh trên máy tính và phỏng vấn truyền thống của sinh viên đại học [Daxuesheng yingyu jizhu koushi he chuantong mianshi de duibi yanjiu] [Luận án tiến sĩ, Đại học Sư phạm Thẩm Dương (Shenyang Shifan Daxue)].