AN EXPERIMENTAL STUDY OF THE DIFFICULTIES INVOLVED IN LEARNING THE CONCEPT OF OPEN SET AND CLOSED SET IN METRIC SPACES
Main Article Content
Abstract
In this paper, we present the experimental research’s results about the student’s difficulties in three universities: Ho Chi Minh city University of education, Sai Gon University and Dong Nai University when solving the task of considering the closedness, the openness of a set in metric space. These difficulties are generated by the epistemological obstacle associated with the development of open-set and closed-set concepts such as the generalizing of the open and closed interavls of and by the influence of institutional relations of university mathematics to open and closed sets.
Keywords
epistemological obstacles, difficulties, metric spaces, closed sets, open sets
Article Details
References
Lê Thị Hoài Châu. (2017). Sự cần thiết của phân tích tri thức luận đối với các nghiên cứu về hoạt động dạy học và đào tạo giáo viên. Hội thảo quốc tế về Didactic Toán lần thứ 6. Actes du sixième colloque international en didactique des mathématiques, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Văn Khuê, Bùi Đắc Tắc và Đỗ Đức Thái. (2001). Cơ sở lí thuyết hàm và giải tích hàm.
Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn Ái Quốc. (2018a). Một phân tích tri thức luận khái niệm tập mở, tập đóng trong giải tích và tôpô học. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 15(10), 130-144.
Trần Tráng. (2005). Giáo trình Tôpô đại cương. TP Hồ Chí Minh: Trường Đại học Sư phạm
Thành phố Hồ Chí Minh.
Đặng Đức Trọng, Phạm Hoàng Quân, Đặng Hoàng Tâm và Đinh Ngọc Thanh. (2011). Giải tích hàm. TP Hồ Chí Minh: NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.
Trường Đại học Đồng Nai. (2013). Chương trình khung trình độ Đại học và kế hoạch đào tạo ngành: Sư phạm Toán học.
Trường Đại học Sài Gòn. (2016). Chương trình đào tạo trình độ đại học, ngành: Sư phạm Toán.
Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. (2016). Chương trình giáo dục đại học, ngành đào tạo: Sư phạm Toán học.
Sutherland, W. A. (2009). Introduction to Metric and Topological Spaces. Second Edition, Oxford University Press.
Artigue, M. (1991). Epistémologie et Didactique. Recherche en Didactique des Mathematiques, 10(3), 241-286.
Brousseau, G. (1983). Les obstacles épistémologiques et les problèmes en mathématiques. Recherches en didactique des mathématiques, 4(2), 165-198.