DESIGNING AND USING EXERCISES TO DEVELOP STUDENTS' COMPETENCE IN APPLYING KNOWLEDGE IN TEACHING THE TOPIC "ENERGY AND TRANSFORMATION" IN GRADE 6 NATURAL SCIENCE
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
The development of students' competence in applying knowledge is a central and continuous objective of the 2018 General Education Program. In teaching the topic “Energy and Transformation" in Grade 6 Natural Science, various methods are employed to enhance this competence, among which the use of exercises offers favorable opportunities. This article focuses on the design and application of exercises to develop students' competence in applying knowledge in teaching the “Energy and Transformation” topic for Grade 6 Natural Science. The study proposes a process for designing and using exercises linked to real-life contexts, combined with a suggested structure of behaviors and evaluation criteria for knowledge application competence appropriate for secondary school students. A pedagogical experiment was conducted to verify the effectiveness of this process. The research results indicate that using exercises designed to develop competence effectively improves students' ability to apply knowledge in practice while enhancing their engagement and enthusiasm for learning. This study contributes theoretical and practical foundations to the innovation of teaching methods in Natural Science education in general education today.
Keywords: Exercises; Competence in applying knowledge; Energy and Transformation; Grade 6 Natural Science
Article Details
References
Hoàng Phê (chủ biên), Vũ Xuân Lương, Hoàng Thị Tuyền Linh, Phạm Thị Thủy, Đào Thị Minh Thu, Đặng Thanh Hòa (2008). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng - Trung tâm Từ điển học.
Phạm, T. H. T., & Hà , T. H. (2021). Sử dụng bài tập tình huống nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học môn Khoa học tự nhiên. Tạp Chí Giáo dục, 500(2), 11–15.
Lê Thanh Huy, Lê Thị Thao (2018). Bồi dưỡng năng lực vận dụng kiến thức vào thực tiễn cho học sinh thông qua dạy học chương “Mắt. Các dụng cụ quang” (Vật lí 11). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 6, 176-181.
Phan Thị Thanh Hội, Nguyễn Thị Tuyết Mai (2017). Rèn luyện cho học sinh kĩ năng vận dụng kiến thức vào thực tiễn dạy học Sinh học 11. Tạp chí Giáo dục, 411, 37-40.
Phạm , T. H. T., Nguyễn , T. H., Hoàng , T. T., Hà , V. D., Nguyễn , T. N., & Nguyễn , T. T. (2023). Sử dụng thí nghiệm để phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh trong dạy học chủ đề “Quang hợp” (Khoa học tự nhiên 7). Tạp Chí Giáo dục, 23(6), 26–31
Lê Thị Phượng (2023), Xây dựng và sử dụng hệ thống bài tập trong dạy học môn Khoa học tự nhiên lớp 6 nhằm phát triển năng lực khoa học tự nhiên của học sinh”, Tạp chí Thiết bị giáo dục. Số 282. Kỳ 1 tháng 2, 2023.
Hà , V. D., & Khuất , H. L. (2023). Xây dựng và sử dụng bài tập thực tiễn nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức vào thực tiễn cho học sinh trong dạy học chương “Trao đổi chất và năng lượng” (Sinh học 8). Tạp Chí Giáo dục, 22(19), 14–18.
Nguyễn văn Biên và cộng sự (2019), Xây dựng tài liệu học tập nhằm phát triển năng lực khoa học tự nhiên, Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, Số 13, tháng 01 năm 2019.
Đinh Thị Minh Thu (2024), Phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng của học sinh qua bài tập có nội dung thực tế trong dạy học chủ đề “Khối lượng riêng và áp suất” Khoa học tự nhiên lớp 8, Tạp chí Thiết bị giáo dục, Số 323, tháng 09 năm 2024.